Baze Djunkiii on Nitestylez
Scheduled for release via Berlin’s Aut Records imprint on November 18th, 2k19 is “Different Constellation” – the third album by the trio known as Acre which have collaborated with singer / songwriter Ludovica Manzo on this longplayer, who is adding her personal note to the groups language which plays in a… see title for this. Opening with “Formula” we see the four musicians introduce a tender, intimate take on songwriting based on both smoky late night PostJazz, naturalistic Folk-infused etherealisms and variations of a distinct piano / guitar motif whilst “Nebula Nitida” evokes memories of artists like Gilli Smyth or Bitch Band No 1 in its more free floating, performative and out of this world FreeJazz infused attitude. “Human’s Dilemma” brings forth an inward looking tenderness infused by a dramatic, partly even theatrical experimental Soul vibe and heartfelt emotions, “Tomorrow” indulges in whispered, atmospheric Spoken Words, minimal sonic textures and free experimental percussion arrangements, “Implantable Memories” are based on scraping structures and intense non-vocalisms on the brink of madness and the final composition named “Simula” even introduces a highly experimental, slightly brooding variation of Jazz Noir for a closing of what is maybe the most outstanding, unique Aut Records release so far.
Pier Marco Turchetti on The New Noise
Musica liminare, quella di ACRE, che quasi mai decolla poiché non deve passare da una parte o dall’altra, ma vuole, al contrario, tenersi sul bilico dell’implosione e dell’esplosione, della caduta e dell’ascensione. Questo carattere pontificale ci indica la possibilità sempre emergente di metamorfosi ma ne nega al contempo l’accadere effettivo, come nell’uscita ed entrata in sempre nuovi banchi di nebbia. Ne scaturisce un senso interno di lontananza e una sensazione di distacco dal suolo terrestre, non nostalgico, tuttavia, ma compiaciuto. Le cellule generative di queste sei composizioni sono sostanzialmente condivise dai quattro musicisti in maniera sinergica, così che ogni loro gesto agisce come unitotalità, e non per sommatoria. Il quartetto predilige il parametro dell’armonia timbrica su registri medio-acuti, con il ritmo libero nello spazio, sovente molto articolato, e con accenni di pulsazione a fare da agente di disturbo o da aggregante. La personalità vocale di Ludovica Manzo, pur presentandosi come un estratto quasi-enciclopedico della vocalità contemporanea (Cathy Berberian, Meredith Monk, Lisa Gerrard) è così ben amalgamata nella materia timbrica del quartetto da non farsi ingabbiare dai suddetti rimandi vocali. Laptop/elettronica (Marco Bonini) e chitarre (Gino Maria Boschi) si fanno apprezzare per varietà di soluzioni e per acume nella gestione della spazializzazione, senza perdersi in eccessive rarefazioni né autocelebrarsi in trovate o preziosismi. Il percussionismo di Ermanno Baron, che predilige sticks e spazzole, risulta incisivo, con una leggerezza che sa pungere dove occorre ed una sintassi ampia e matura dove prenda il sopravvento il lato estemporaneo ed improvvisativo. L’effetto dell’ascolto di questo album risulta quello di una profondità rovesciata, aperta verso l’alto, avendo l’ascoltatore la sensazione di poter scrutare il cielo come abisso. La malinconia avvolgente del fa diesis sospeso della prima traccia “Formula” non tragga in inganno: già il pezzo successivo “Nebula Nitida” inscena un caos ordinato il cui soggetto evanescente è il nervosissimo ed ansiogeno cantato pluristilistico della Manzo, innervato dai veloci rulli asimmetrici del batterismo “stop and go” e dal puntillismo di Bonini e Boschi. Con “Human’s Dilemma” entriamo nel cuore della poetica del quartetto, come già suggerito dalle nostre prime battute: totale sospensione liminare. Sulla stessa linea è la carveriana “Tomorrow”, tutta un sussurro fino a quando, all’altezza dell’ultimo verso della poesia (“My bowl is empty. But it’s my bowl, you see, /and I love it.”), si libera una sezione strumentale controdeterminante, inquieta, disarticolata, fluttuante. Poi è la volta di “Implantable Memories”, che inizia con una scrittura sulle pelli sincopata dai vocalizzi sillabanti della voce e procede fino alla fine per sgretolamenti e deragliamenti per afferrare il culmine di uno strozzato sovracuto diplofonico che poi scarica l’amalgama musicale in un breve ralenti. Chiude l’album “Simula”, con una invocazione portisheadiana esplicitamente rivolta alla luttuosità di un blues astrale.
Admin on Avantscena
“Different Constellation” was recorded by Ermanno Baron (drums, objects), Gino Maria Boschi (electric guitar, prepared acoustic guitar, m’bira), Marco Bonini (laptop, live electronics) and Ludovica Manzo (voice, effects). The music is completely based on avant-garde and experimental jazz. Drive, brightness, innovative ideas, authentic traditions, modern expressions and extended playing techniques are gently brought together.
The basics of avant-garde jazz, experimental and contemporary academical music are combined together in “Different Constellation”. The innovations and traditions of avant-garde jazz are beautifully illustrated by world music and ethnic music elements of various countries. The musicians are bright, talented and interesting improvisers – each of them brings his own and original way of playing, experimental ideas, evocative poinr of view and unique sound. A mix of extended, specific, home-made, rare and traditional ways of playing, authentic, exotic and original instruments, gorgeous coloristics of all kinds, and modern expressions make the fundaments of impressive and bright instrumental section. Expansion of acoustic instruments abilities is used everywhere – musicians are using their own and original ways of playing, weird timbres and shocking, provocative and evocative expressions and are trying to create new, universal and enchanting sound. Sonoristic experiments, strange timbres, weird sounds, rare combos of drums, m’bira, voice and objects are combined together with prepared acoustic and electric guitars, live electronics and effects. Drone, amplifications, modifications, unrealtime, field recordings, sonic system’s experiments, glitch, ambient… – it’s only a little part of electronics and special effects frequently used here together with acoustics. A professional and inspiring vocalisation is made here – modern, traditional, evocative and radical ways of playing and composing are used together with hollows, wainings, shrieks, screams and other sounds. All these elements gently brought together make an universal and impressive instrumental section. Electric, prepared acoustic guitars blended with exotic m’bira tunes bring evocative and modern sound. Gino Maria Boschi is balancing between astonishing sonoristic experiments in abstract and solemn pieces to striking riffs, breaking culminations leaded by expressive melodies, sparkling glissando, exotic tunes, transcendental passages and moving thrills. The huge range of expressions, moods and characters are gently brought together. Ludovica Manzo demonstrates wide voice abilities – spontaneous solos, shrieky tunes, impressive downs, calm and sweet pieces getting straight to aggressive, dramatic or vital mood and frequently modified by special effects and electronics make a bright, inspiring and rich sound. Drums section is moving, independent and bright. Steady beats, low tunes, cool repetitive series, minimalistic samples meet perturbating sessions, fascinating culminations, tremendous rolls, extremely loud thunders, light sweet passages, gorgeous timbres, coloristics and objects. Ermanno Baron is using the wide musical knownledge, creativity and virtuosity to make an enchanting and dynamic sound. Laptop and live electronics were already mentionned earlier – it’s mastered with creativity, drive and invention and make a perfect combo with other instruments. More colors, tunes, strange timbres, unheard sounds, impressive experiments and radical decisions are mixed up by Marco Bonini. This album is a great example of putting together free improvisational music, various streams of avant-garde and experimental jazz without forgetting the main tendencies of contemporary academical music, electronics and academic avant-garde. The main and the most important elements of these styles are gently combined together in this album – the music is inspiring, dynamic and moving.
Among the best albums of 2019 according to Inferno Store
SCELTI DA INFERNO
ACRE – Different Constellation (Aut)
CLIPPING. – There Existed an Addiction to Blood (Sub Pop)
EDUCATION – Culture (Symphony Of Destruction)
HERMETIC BROTHERHOOD OF LUX-OR – Sex and Dead Cities (Boring Machines)
IENA – La morte chiama (SOA)
I HATE MY VILLAGE – I hate my village (La Tempesta International)
JUGGERNAUT – Neuroteque (Subsound)
MASSIMO VOLUME – Il nuotatore (42 Records)
NICK CAVE & THE BAD SEEDS – Ghosteen (Bad Seed Ltd.)
PATH & COLLATINO GODDAM – Cinema (Hellnation)
Nazim Comunale on Il Manifesto
Terzo disco per i romani ACRE, dopo l’ottimo Unexpected Variations sulla portoghese Creative Sources. La formula magica di Baron, Boschi e Bonini questa volta si avvale della voce suadente di Ludovica Manzo (metà di O-Janà): il risultato è un’alchimia notturna e imprendibile, spazi astratti dove risuonano nenie d’altrove, una Kate Bush persa in labirinti out folk oppure ( Nebula Nitida) ecolalie di streghe a tentare di amministrare un caos luminoso, instancabile. Musica dove ogni dettaglio brilla di luce propria, densa di silenzi fertili, veglie, segreti di stelle, minacce languide, buchi neri bellissimi e inesorabili: l’umano dilemma sul senso delle cose, tradotto in pura e liberissima scienza del suono. Sussurri al tramonto della forma canzone (la magnifica Tomorrow, su un testo di T.S.Eliot) come un incrocio tra Derek Bailey e Brian Eno ), capaci di spalancare mondi lontanissimi. Voragini, migrazioni, vertigini: anche questa volta l’ascolto è un viaggio, da ripetere ad occhi chiusi e cuore aperto. Produce Aut Records, gestita da italiani a Berlino.
Dave on CTEBCM
Acre is an improvising electro-acoustic trio—here joined by Ludovica Manzo on vocals—from Italy. Different Constellation is an album that stems from 2017 performances that are just now put to disc. In typical electro-acoustic free improvisation fashion—just like the Ensemble Iléa I mentioned last time—the band merges acoustic timbers with electronic sounds and effects in order to create totally novel sounds, that hopefully have never before been created. Well, I believe this has been achieved here thanks to the outstanding musicianship and creativity of all involved. Hop in and enjoy the sounds!
Nicola Barin on Percorsi Musicali
Nuovo album per il progetto Acre, il trio di Ermanno Baron, che vede per l’occasione la presenza alla voce di Ludovica Manzo. Le costellazioni non sono altro che delle strutture per mappare le stelle, in qualche modo l’aspetto musicale qui ha a che fare con il tentativo di abbandonare il processo musicale. «La parola d’ordine, diventare impercettibile, fare rizoma e non mettere radici” Nel rizoma non ci sono punti o posizioni, come se ne trovano in una struttura, un albero, una radice. Non ci sono che linee” «Un rizoma non incomincia e non finisce, è sempre nel mezzo tra le cose, inter-essere, intermezzo (…) muoversi tra le cose, instaurare una logica dell’E, rovesciare l’ontologia, destituire il fondamento, annullare inizio e fine». Queste le parole del filosofo Gilles Deleuze che si adattano al tentativo del trio allargato.
Fare musica significa anche creare nuovi concetti, ciò che ritroviamo nel progetto è uno sforzo continuo di divenir-minore a livello musicale. Citando ancora il pensatore francese: «Una letteratura minore non è la letteratura di una lingua minore, ma quella che una minoranza fa di una lingua maggiore». Applicando il concetto alla musica Acre usa il linguaggio musicale corrente, in uso, come se ne fosse estraneo. La Manzo gioca con la voce accennando melodie che si ripetono (Formula) fino a creare suoni gutturali, growl, mascheramenti (ci sovvengono gli esperimenti di Cathy Berberian con Berio). Baron si muove con interventi mirati in cui improvvisazione e parti compositive si intrecciano, vi è un uso mirato delle spazzole e degli oggetti con cui percuote, sfrega, fende, scava le pelli, provocando rumori e suoni inediti (Human’s Dilemma, Implantable Memories). Gli interventi di Boschi si sovrappongono agli interventi di Bonini in una dinamica di sovrapposizione e libertà concettuale. Un progetto che, con l’ausilio della voce, permette uno sviluppo più concreto verso uno scavo sonoro che si allontana dal jazz per approdare verso nuovi territori.
Mentioned among the best albums of 2019 on The New York City Jazz Records
“Different Constellation” was featured several times on Battiti Radio3
The episodes are no longer available on the website.